Annons

10 februari 2015

Är ni med mig hela vägen?

Ni vet att jag uppdaterar detta inlägg fram tills han är ute va? Läs längst ner ;)

För att peppa upp stämningen lite en perfekt dag som denna då jag vaknade till glittrande sol, totalt smärtfri och helt utvilad efter 6 timmars obruten sömn tänkte jag ha en liten "tävling":

Gissa datumet! När kommer bebisen? [okej, jag har sjukt tråkigt]

Meningslösa fakta:

  1. Beräknad förlossning är 18 februari 2015
  2. Jag är i typ latensfas - 2 cm öppen och har ingen livmodertapp kvar
  3. Jag har haft astajta värkar men har INGA alls idag
  4. Äckel-proppen har gått i söndags kväll [se inlägg längre ner]
  5. Jag har nu idag 10 februari gått en fantastiskt härlig promenad på morgonen, 5 km i strålande sol! Jag fick bara mer foglossning... inget annat än så länge

-----------------------------------------------------------------

  • Min mamma - 10 februari [natten, vilket nu har passerat så sorry mamma]
  • Malin - 11 februari [i natt]
  • Anna min bonusmamma - 11 februari [runt lunch]
  • Linda - 11februari [kl 18:02 ]
  • Stora My - 11 februari [med start i natt, kommer på kvällen, jo det vore trevligt] 
  • Maria - 11 februari [kvällen, efter att ha kämpat som en gud]
  • Anne - 11 februari [22:11 Ut kommer de alltid]
  • Fiffihesten - 11 februari [vid 23-tiden då andra står i baren med en drink..]
  • Mia - 12 februari kl 03:24 [pip]
  • Lina - 12 februari [runt 12]
  • Ina - 12 februari [vid 15:00]
  • Josefine - 13 februari [tidigt på morgonen ;)]
  • Min mamma - Fredagen den 13 februari [hon fick en chans till, hon är trots allt min mamma]
  • Min svärmor - 14 februari
  • Pappa - 14 februari
  • Mamma Schelander - 14 februari
  • Snartentrea - 14 februari [Alla hjärtans dag såklart!]
  • Stefan - I helgen [allt är ju relativt]
  • AnnSofie - 15 februari 02:15 [hon hoppas hon har fel för min skull]
  • Erika - 15 februari kl 15:05 :)
  • Mirah min lillasyster - 15 februari [15:15, hon brukar ha rätt]
  • Ellinor - 16 februari kl 00:10 
  • Min sambo - 18 februari [han ångrade sig kring aldrig nu när vi får hjälp att sätta igång mig]
  • Svägerskan - 19 februari [o lord]
  • Åsa - 21 februari [Olord!]
  • Min storasyster - I år [förmodligen]
  • Min sambo - Aldrig

Så vad tror du? Antingen så kommenterar du här, eller i länken från min Facebook eller sväng i väg ett mail: madeleine.vesterlund@gmail.com så lägger jag till din gissning på listan. Man får vara anonym men då får man ju inget pris heller om man vinner. Man får gissa på samma, och om man vill kan man lägga till tid på dygnet för att glänsa lite extra om man har rätt ;)

Puss och kram! 



Uppdatering 11 februari kl 16:02: Jag har återigen värkar, kraftiga bra föda-barnvärkar men de kommer sällan. Däremot har jag inte ont emellan vilket är underbart! Magen är bara hård och sammandragen. Kan bli en bebis ikväll! ;) Halleluja, nu ska jag värma på gulasch och proppa i mig frallor med ost och gurka. Hej!

Uppdatering kl 17:47: Fortfarande värkar! Yeeey... dock långt emellan. Syr på babynestet och bakar wiener-semlor.

Uppdatering kl 20:35: Sammandragningar i ett kör. Fortfarande monster-värkar typ två gånger i timmen. Alltså värkar som känns lite som här-ligger-jag-under-foten-på-en-elefant-och-det-känns-bra. Har precis nattat barnen, röjt köket och äter nu ett äpple. Funderar på en dusch. Annars?

Uppdatering 12 feruari kl 03:24: Ligger på soffan och vänder och vrider. Värkar. Drömmer och vikingaskepp och gigantiska nallebjörnar. Dricker ett stort glas vatten och hoppas att det andra vattnet kan gå nu. Det gör det inte.

Uppdatering kl 05:53: Blev nyligen väckt ur en dröm en jättelång stege. Lejonkungen gapade inifrån vårt sovrum. Konstigt hur en man kan ligga 3 cm från sin  mobil utan att vakna av den. Avnjuter en kopp varmt kaffe med kolasmak.

Uppdatering kl 08:50: Dumpat barnen on places to be. Hemma igen i total underbar tystnad. Bortsett från grannens katt som står och skriker att den vill in hos mina andra grannar. Lätta värkar och sammandragningar. Står i valet och kvalet om jag ska gosa ner mig i soffan och titta på nästa avsnitt av "Outlander" eller om jag ska fortsätta sy på babynestet? Tufft val.

Uppdatering kl 12:23: Värkar var 15 minut. Ringde nu hem sambon som är på Lidingö. Kändes som att det kan ta ett tag för honom att komma hem. Nyduschad, ska sleva i mig kastrull-varm ravioli på burk [vilket jag inte gillar annars] och titta vidare på outlander. Jag sket i bebynestet.

Uppdatering kl 22:29: Nu har jag haft värkar varje 30 - 15 minut i över 12 timmar. JAG ORKAR INTE MER! Nu ska jag försöka sova. Om jag inte sovit i morgonbitti och fortfarande är förlöst åker jag själv till förlossningen och kräver en sömntablett. Och en igångsättning. Detta är omänskligt! Nu avslutar jag dag nr 17 med förvärkar med att peka finger till latensfasen och be den dra åt helvete.

Uppdatering 13 februari kl 01:02: Fortfarande vaken. Död åt Tengil.

Uppdatering kl 04:40: Jahapp, där var den nattens sömn över...

Uppdatering kl 11:14: Värkar. Lämnat barnen.Värkar. Handlat frukost. Värkar. Plågat mig igenom en promenad. Värkar. Ätit frukost med sambon som tag en semesterdag idag. Värkar. Slötittat på "Wanted". Värkar. Blivit kittlad tills jag i princip kissade på mig. Värkar.

Uppdatering kl 13:34: Nybadad, hjälpte inte mot värkarna. Äter lite kvarg med mango och apelsinsmak. Ska strax bege mig för att hämta mina minioner [barnen]. Hepp!

Uppdatering kl 16:55: Varit på MVC, hade två galna värkar under tiden hon undersökte mig. Lillgrabben har fixerat sig och allt så bra ut. Minus två kg på mig och ett blodtryck på 135/80. Hon var inte så orolig. Förmodligen går trycket upp för att jag har värkar. Barnmorskan tyckte absolut att jag skulle kontakta förlossningen för en kontroll.

Uppdatering kl 19:28: Nu ska jag ringa förlossningen och se om jag får komma in. Nu har barnen blivit hämtade, alla har fått mat, tvätten ligger i tumlaren, sängen är renbäddad. jag har fortfarande värkar. Dock med viss variation mellan 3-20min. Vi får väl se vad de säger barnmorskorna. Känner mig egentligen inte sugen på att åka in. ag ligger hellre kvar här på soffan med min superkeliga katt. Ni vet han med det sjätte sinnet. Han har inte visat mig någon kärlek alls det senaste halvåret men just nu av någon kuslig anledning vill han typ ligga på mig. Helst typ inuti om han kunde.

Uppdatering kl 23:48: Tillbaka hemma från förlossningen. Två citodon och en sömntablett. Nu ska jag sova! Jag har lyckats med bedriften att öppna mig en futtig j@vla cm sen i lördags. Hurra, öppen 3 cm. Jag väljer att skratta istället för att gråta.

Uppdatering 14 februari kl 05:47: Vaknade av en värk! Efter nära 6 timmars obruten sömn! Underbart! Jag känner mig som en prinssessa!

Uppdatering kl 07:31: Ligger kvar i sängen och ser hur solen nu strålar in igenom mitt sovrumsfönster. Värkar var 30 minut. Dricker en kaffe med hasselnötsmak och lyssnar på sambon som spelar min favoritmusik därute i datarummet. Lille herrn ligger och skruvar sig och gör kaos med mig inifrån.

Uppdatering kl 10:42: Intet nytt på västfronten. Har dock hittat ett hus på Hemnet som är synnerligen intressant. Skulle passa vår blivande familj perfekt! Nära till grabbens kompisar och skola [gångavstånd] Mitt i smeten liksom. Hyfsat nära till farmor och farfar. 4 sovrum, två hobbyrum och inom ramen för vårt bolånelöfte. Visning nästa helg. Check!

Uppdatering kl 14:02: Planterar om blommor. Värkar.

Uppdatering kl 17:08: Steker pannkakor, vaggar fram och tillbaka. Har utlovat minecraft till min förstfödde. Man måste ju ställa upp. Lillebror har hicka i mitt bäcken. Sinnessjukt obehagligt.

Uppdatering 15 februari kl 09:09: Trött som en sliten gammal volvo. Hade hoppats på några timmars sömn då värkarna kommer ytterst glest igår kväll, typ en gång i timmen. När jag äntligen hittat en bra sovställning var jag så gris-trött att jag inte ens hann säga gonat till sambon. Det var runt 23. Exakt 02:47 [jag kollade på mobilen] vaknar jag av att någon sticker en kniv i magen på vänster sida, ganska långt ner. Konstigt nog sov jag på den sidan så det är ju orimligt [mina tankar] Jag tänker att nu går väl äntligen vattnet. Jag kommer inte ens ur sängen. Jag ligger kvar i några minuter och känner hur ubåtarna börja segla framför ögon så kissnödig var jag, eller åtminstone kände jag mig. Kunde linka ut efter ett tag. Sen dess har jag varit vaken. Värkar? Inte en enda. Molvärk? Ja. Hela tiden. Hjälper alvedon? Nej. Så nu ska jag spackla, så något blir gjort eftersom att det inte kommer några barn.

Uppdatering kl 13:55: Nu är babynestet klart. Nu vill jag ha värkar igen. Inte bara ont. Tack.


Uppdatering kl 20:51: varje gång värkarna kommer vill jag typ dö. Men det blir väl som vanligt att de tunnas ut nu vid tio på kvällen och väcker mig igen runt kl 3 i natt. 20 dagar sedan första riktiga förvärken. 8 dagar i latens. Det är officiellt nu. Jag rent av suger på barnafödande.

Uppdatering 16 februari kl 07:28: Jag lyckades sova mellan 20:50 och 22:46! Sen dess har jag varit vaken. Så om jag verkar knasig idag beror det på viss övertrötthet. Klart slut!

Uppdatering kl 10:41: Pratat med förlossningen. Fick den berömda klappen på axeln och en tid till spec.mvc den 26/2. Alltså om 10 dagar. Man vill alltså låta mig gå med värkar i 10 dagar. jag kunde ta två citodon ikväll för att kunna sova. Som omföderska kan man tydligen vara öppen länge och det köper jag. Livmodern är mer lättretlig. Det köper jag. Men värkar hit och dit 24 timmar om dygnet? I veckor? Konstant smärta? Jag O R K A R inte mer nu. Ringde MVC och fick en tid idag för en vaginal undersökning av tappen. Hon är gulligast i världen min barnmorska! Hon tyckte det var helt orimligt att jag skulle gå till den 26/2. Bestämt sa hon att vi skulle göra en undersökning och sen skulle hon ta ett beslut om jag ska till förlossningen för ett ctg. Vi måste veta om bebisen mår bra. Jag tycker om henne, hon lyssnar på mig.

Uppdatering 17/2 kl 15:21: Så här skrev jag nyss i ett annat forum:

Här är min plan jag fick efter ett underbart besök på min förlossning:

Ikväll runt kl 20:00 läggs jag in för att få sova. Det finns en reserverad plats för mig. Man kommer att förbereda mig för min förlossning med lavemang som jag önskat. Barnmorskan pratade om dusch och mjuka kuddar till och med. Därefter ska jag få sova så länge min kropp låter mig sova. Vaknar jag i natt börjar man igångsättningen då men om jag sover till morgonen börjar man senast i morgonbitti:

Det kommer troligen att göras med ballong då jag är tillräckligt öppen och mogen :)
Planen är att förlösa mig och bebisen inom de närmsta 48 timmarna.

Varför? [för er som är nyfikna men inte läst alla mina inlägg]

1. Jag har haft förvärkar sedan 25/1, varit i konstaterad latens sedan den 7/2. Jag har öppnat mig noll på snart 6 dagar trots att jag har förlossningsvärkar.

2. Jag har inte sovit mer än tre timmar i sträck sedan nu i lördags 14/2.

3. Då jag redan fått två sovdoser med flera dagar emellan utan något som helst resultat vill man inte ge mig mer än nu sista gången i natt. Så detta blir mitt sista försök till en spontant aktivt värkarbete.

4. Jag har mitt BF i morgon.

5. Pga foglossning som nu stått obehandlad i snart 3 veckor kan jag inte gå själv längre utan måste ha stöd för att ta mig fram.

6. Jag har en lång historia med svår förlossningsdepression bakom mig.

Nu sätts jag igång för att jag ska orka med att föda barn i huvudtaget då jag visar tecken på utmattning och stress. Prognosen är enligt läkaren att jag förmodligen inte kommer att starta spontant alls eftersom att jag inte gjort det på över 10 dagar.

Ni fattar inte hur lycklig jag är.


Jag hade ju kommit överens med förlossningen att ringa tisdag morgon om jag inte fått sova. Det fick jag ju inte såklart. "Kom in på en kontroll så gör vi upp en plan tillsammans med förlossningsläkaren" Japp. Det gick ju riktigt bra!

Nu ska jag bara ligga ner och göra ingenting och bara njuta av att jag är trebarnsmamma senast torsdag den 19/2.

Uppdatering 18/2 kl 10:24: nu är jag igångsatt och man har tagit hinnorna. Båda gick kan man lugnt säga. Nu traskar jag runt för att puffa igång värkarna.






7 kommentarer:

  1. Jag tror det drar igång i natt. Föds 11 februari.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja nu jävlar! Nu vill jag också ha min bebis! Kram

      Radera
  2. 14 februari, alla hjärtans dag såklart <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hade faktiskt varit lite fint men just nu känns 4 dagar som alldeles för långt bort, smärtmässigt alltså ;)

      Radera

Annons